Γιατί καμία Δημοτική Αρχή στη Σπάρτη δεν καταφέρνει να παραμείνει για δύο συνεχόμενες θητείες; (Τα τελευταία χρόνια)

Γιατί καμία Δημοτική Αρχή στη Σπάρτη δεν καταφέρνει να παραμείνει για δύο συνεχόμενες θητείες; ( Τα τελευταία χρόνια ) 

Γράφει ο Λάμπρος Λαμπρόπουλος

Η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί τον θεσμό που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη. 

Οι δημότες αξιολογούν καθημερινά το έργο μιας δημοτικής αρχής μέσα από την καθαριότητα, τις υποδομές, την ποιότητα των δημόσιων χώρων, την εξυπηρέτηση , την εκτέλεση έργων και τη γενικότερη εικόνα της πόλης. 

Στη Σπάρτη, ωστόσο, έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια ένα ιδιαίτερο πολιτικό φαινόμενο… καμία Δημοτική Αρχή δεν φαίνεται να εξασφαλίζει εύκολα την εμπιστοσύνη των πολιτών για δεύτερη συνεχόμενη θητεία παρ΄ ότι , έχει σχεδόν όλα αυτά που αναφέρουμε παραπάνω.

Το γεγονός αυτό δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στα πρόσωπα που διοικούν τον δήμο. 

Αντίθετα, αποτελεί ένδειξη μιας βαθύτερης σχέσης ανάμεσα στις προσδοκίες της τοπικής κοινωνίας και στα αποτελέσματα που τελικά παράγονται. 

Οι πολίτες της Σπάρτης ή διατηρούν υψηλές απαιτήσεις από τη δημοτική διοίκηση, ή η κοινωνία δεν δέχεται τις αλλαγές καθώς θεωρούν ότι η πόλη διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα τα οποία θα πρέπει να μένουν αναξιοποίητα και αναλλοίωτα στο χρόνο. 

Το βέβαιο είναι ότι η ιστορική κληρονομιά της Σπάρτης, η γεωγραφική της θέση, ο πολιτισμός και το φυσικό περιβάλλον δημιουργούν την αίσθηση ότι η περιοχή θα μπορούσε να βρίσκεται σε πολύ καλύτερη αναπτυξιακή πορεία.

Η άρνηση όμως της αλλαγής δεν είναι πάντοτε αποτέλεσμα κακής πρόθεσης. 

sparti_1.jpg

Πολλές φορές πηγάζει από την επιθυμία διατήρησης της παράδοσης, της ασφάλειας και της κοινωνικής συνοχής. 

Ωστόσο, όταν η προσκόλληση στο παρελθόν μετατρέπεται σε εμμονή και σε αδυναμία προσαρμογής, τότε δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα για το μέλλον.

Πρώτα απ’ όλα, μια κοινωνία που δεν δέχεται τις αλλαγές κινδυνεύει να μείνει πίσω τεχνολογικά και οικονομικά.

Η κοινωνία της Σπάρτης  δυστυχώς είναι σε αυτή την κατηγορία.

Θέλει πεζοδρόμια που έγιναν πριν από 50 χρόνια ;

Θέλει φοίνικες ξεραμένους που φυτεύτηκαν πριν από 100 χρόνια ;

Θέλει αθλητικούς χώρους που έγιναν πριν από 60 χρόνια ;

Θέλει αναπλάσεις ;

Θέλει ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων ;

Θέλει ή δεν ξέρει τι θέλει ;

Η Δημοτική αρχή που θα τολμήσει να αλλάξει τη νοοτροπία του Σπαρτιάτη θα έχει πετύχει με ένα ποσοστό που θα ξεπερνά το 50%.

Και για να μη λέμε απλώς λόγια , ο Σταύρος Αργειτάκος έχασε , γιατί τόλμησε να κάνει το έργο της οδού Λεωνίδου που αναγνωρίστηκε θετικά μετά τις εκλογές , ο Βαγγέλης Βαλιώτης έχασε γιατί τόλμησε να ξεριζώσει τους ξεραμένους φοίνικες της Παλαιολόγου και να αλλάξει την εικόνα της πόλης ψηφίζοντας την ανάπλαση της , ο Πέτρος Δούκας έχασε ( εκτός όλων των άλλων ) γιατί ξεκίνησε την Παλαιολόγου και το Open Mall.  

Παράλληλα, πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος είναι διαχρονικά και σύνθετα. 

Ζητήματα που αφορούν τον πολεοδομικό σχεδιασμό, την τουριστική ανάπτυξη, τις υποδομές, την αξιοποίηση των ιστορικών μνημείων  τη στήριξη της τοπικής οικονομίας, θέματα όμως που δεν επιλύονται μέσα σε λίγα χρόνια. 

Όταν οι πολίτες δεν βλέπουν άμεσα και ορατά αποτελέσματα, συχνά στρέφονται προς νέες επιλογές, ελπίζοντας ότι μια διαφορετική διοίκηση θα καταφέρει να πετύχει περισσότερα.

Από την άλλη πλευρά η κλειστή κοινωνία τα συμφέροντα και ο φόβος του χαμένου σταυρού στις επόμενες εκλογές ΄΄δένουν΄΄ τις αποφάσεις για μεγάλες αλλαγές.

Ένας ακόμη παράγοντας είναι η έντονη πολιτική και κοινωνική κινητικότητα που χαρακτηρίζει τις τοπικές κοινωνίες. 

Σε έναν δήμο όπως η Σπάρτη, οι προσωπικές σχέσεις, οι τοπικές κοινότητες και οι κοινωνικές ομάδες επηρεάζουν σημαντικά τις εκλογικές εξελίξεις. 

Οι πολίτες έχουν άμεση επαφή με τη Δημοτική αρχή και διαμορφώνουν γρήγορα άποψη για τις επιτυχίες και τις αδυναμίες της.

Μάλιστα επειδή πάντα αυτό που ΄΄πουλάει΄΄ είναι οι αδυναμίες ,  ο πολίτης εστιάζει ακριβώς στο τι δεν έγινε , αδιαφορώντας αν θα ήταν εφικτό να γίνει.

Έτσι, η φθορά της εξουσίας εμφανίζεται συχνά πιο γρήγορα σε σχέση με άλλους πολιτικούς θεσμούς.

Ίσως, όμως, το σημαντικότερο ζήτημα να είναι η απουσία ενός μακροπρόθεσμου οράματος που να ενώνει την τοπική κοινωνία , ένα όραμα που δυστυχώς χάνεται λόγω των προβλημάτων της καθημερινότητας. 

Η Σπάρτη χρειάζεται ένα σχέδιο ανάπτυξης που να ξεπερνά τη διάρκεια μιας δημοτικής θητείας και να αποτελεί κοινό στόχο για όλους. 

Ποτέ στο Δήμο Σπάρτης δεν έχει συζητηθεί κάτι ανάλογο , που θα έχει τις θέσεις όλων των φορέων του Δήμου και αν θέλετε και της Λακωνίας , αφού η πρωτεύουσα ενός Νομού είναι η ατμομηχανή ανάπτυξης σε όλους τους τομείς.

Όταν κάθε νέα διοίκηση ξεκινά από την αρχή ή αμφισβητεί τις επιλογές της προηγούμενης, η συνέχεια διακόπτεται και η πρόοδος επιβραδύνεται.

Το ζητούμενο, επομένως, δεν είναι απλώς αν μια Δημοτική Αρχή θα εκλεγεί για δεύτερη φορά. 

Το πραγματικό ερώτημα είναι αν η πόλη μπορεί να αποκτήσει σταθερή στρατηγική, συνέπεια και συνέχεια ανεξάρτητα από τα πρόσωπα που βρίσκονται κάθε φορά στη διοίκηση. 

Το βέβαιο είναι ότι ο Δήμαρχος Σπάρτης ή αν θέλετε όποιας άλλης πόλης θα πρέπει να χαράζει πολιτική και να προχωρά με σταθερά και αποφασιστικά βήματα.

Ας μην αναφέρουμε Δημάρχους άλλων περιοχών, είτε της Λακωνίας είτε εκτός αυτής , που συνεχίζουν για δεύτερη , τρίτη , τέταρτη ή και πέμπτη θητεία και ο Σπαρτιάτης κάθε φορά λέει …  ότι έναν τέτοιο Δήμαρχο θέλει η Σπάρτη … αλλά μόλις η εκάστοτε Δημοτική αρχή πάει να αλλαξει την πόλη , όλοι εμείς ψάχνουμε για τον επόμενο  ΄΄δικό μας ΄΄ Δήμαρχο.

Η Σπάρτη και η τρέχουσα Δημοτική αρχή  θα πρέπει να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές της και να μετατρέψει τις μεγάλες προσδοκίες των πολιτών σε απτά αποτελέσματα ανεξάρτητα αντιδράσεων και μικροσυμφερόντων.

Έρχονται κάποια μεγάλα έργα - ασχέτως αν είναι ή όχι αμιγώς Δημοτικά - όπως το νέο Νοσοκομείο, το νέο Μουσείο , το φράγμα της Κελεφίνας, η επέκταση του παλαιού Μουσείου , αναπλάσεις Παλαιολόγου και άλσους Γουδέ , συντηρήσεις αθλητικών χώρων, το 6ο Δημοτικό και 7ο Νηπιαγωγείο , ολοκληρωμένο αθλητικό κέντρο και πολλά άλλα.

Αυτά όμως δεν θα πρέπει να είναι ο εφησυχασμός αλλά η αρχή για ακόμα μεγαλύτερους στόχους.

Η συχνή εναλλαγή δημοτικών αρχών ίσως δεν είναι μόνο ένδειξη δυσαρέσκειας των πολιτών, αλλά και κακή διαχείριση όλων των θεμάτων από τις Δημοτικές Αρχές που έχουν τον πρώτο λόγο.  

Ή αν θέλετε μπορεί να αποτελεί και ένα μήνυμα ότι δηλ. η κοινωνία της Σπάρτης εξακολουθεί να αναζητά μια διοίκηση που θα καταφέρει να συνδυάσει όραμα, αποτελεσματικότητα και διάρκεια στο χρόνο.

Η Δημοτική Αρχή Βακαλόπουλου έχει το χρόνο να αλλάξει αυτό το ΄΄καθεστώς ΄΄ ;

ΝΑΙ το έχει 

Για το τι πρέπει να γίνει άλλοι είναι αρμόδιοι

Το βέβαιο είναι ότι ο χρόνος περνά γρήγορα !!!!

Last modified on Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2026 14:57